De No Shopping Movement

De No Shopping Movement

Mogelijk heb je er iets over voorbij zien komen, de No Shopping Movement, mits je niet al met een ander goed voornemen bent begonnen, namelijk; Minder Social Media.

De No Shopping Movement gaat viraal om mensen te stimuleren om minder te consumeren. Een mooi initiatief vinden wij, want waar aan de ene kant de berg afval groeit, exploderen de aantal online aankopen bij de met name goedkope merken zonder moraal kompas. 

In plaats van grote pakketten over te laten komen uit China, met wegwerpkleding, zijn er andere manieren op jouw innerlijke shopper tevreden te stellen.

Voordat je op pad gaat (dat kan ook online zijn), maak voor jezelf helder wat je nodig hebt, maar ook wat je graag wilt. Deze twee zaken kunnen van elkaar verschillen, maar het is goed om dit voor jezelf duidelijk te maken. Zo kun je afwegen of hetgeen wat je wilt nu mogelijk is, wanneer het niet echt nodig blijkt te zijn. Schrijf wel op wat je wilt, ook al is het niet nodig, want soms is het nodig dat je luistert naar een sterke wil!

Bepaal het budget wat je te besteden hebt, het beste is natuurlijk dat je het geld al in je bezit hebt, zodat je niet met achteraf betalen naderhand nog de lasten moet dragen. Dat kan ervoor zorgen dat je met een minder positief gevoel terugblikt op je aankoop.

Heb je gevonden wat je nodig hebt, of wilt? Zet het product af tegen de waarden die voor jou belangrijk zijn, zoals oorsprong, materiaal, de ecologische voetafdruk, of wat voor jou maar belangrijk is.

Neem een pauze nadat je je spullen verzameld hebt, ga niet direct over tot de aankoop. Dit vind ik een hele moeilijke, maar het werkt wel. Probeer 1 a 2 dagen bedenktijd in te lassen, in een stenen winkel kun je vragen of er nog voldoende voorraad is. De online webshops komen wel met een reminder dat er nog wat in je winkelmandje ligt. Wij sturen een e-mailtje na 24 uur, negeer het gerust als je nog extra tijd nodig hebt of dat je van je aankoop afziet.

In je bedenktijd kun je ook nog rustig wat onderzoek doen, naar het merk, de verkoper en of je een goede prijs betaald. Je kunt ook nog even onderzoeken of het ergens tweedehands wordt aangeboden.

Misschien ben je wel bekend met de term 'Shopping Therapy', waarbij je het gevoel van stress of verdriet vermindert door flink te gaan spenderen. Deze therapie wordt niet geadviseerd omdat de oorzaak van het probleem niet wordt aangepakt en de problemen door het ondoordachte spenderen alleen maar groter kunnen worden. Probeer het shoppen uit te stellen naar een moment dat je beter in je vel zit en ontspannen je aankopen kunt beoordelen. 

Voordat je gaat shoppen, bekijk wat je al hebt en probeer deze bezittingen te waarderen. Dit helpt bij het beoordelen van nieuwe items, zijn deze beter dan hetgeen wat je al hebt, is het nodig om er meer van te hebben?

Nu is het tijd om te spenderen! Je wordt er haast mee doodgegooid, de paar minuten tijd die van je gevraagd wordt om de website of de service te beoordelen. Dit kan waardevol zijn voor de ondernemer en diens toekomstige klanten. Maar het is goed om voor jezelf de ervaring en het product te evalueren, door er nu even bij stil te staan kan het voor toekomstige aankopen helpen om nog betere beslissingen te maken.

Als webshopondernemers moeten we dit natuurlijk nóóit promoten, maar verkies het shoppen in de stenen winkels van lokale ondernemers boven het online shoppen. Je weet dan wie je steunt en je draagt bij aan een gezonde economie bij jou in de buurt. Ook kun je er mogelijk naartoe lopen, in plaats van dat er nog een transportschakel tussen zit. We hebben op de kerstmarkt gestaan afgelopen twee weken, het is ook echt veel leuker om een praatje te kunnen maken met je klanten!

 Dankjewel voor het shoppen bij ons dit jaar, wij blijven werken aan een groen en betaalbaar aanbod!

 

Wij staan voor consuminderen, maar dat neemt niet weg dat we ontzettend blij worden van een online aankoop die bij ons gedaan wordt.

Terug naar blog